Nasza strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zamknij

 

Ciekawostki

WARTO JEŚĆ RYBY!

Obecnie spożycie ryb na świecie jest bardzo zróżnicowane. W Polsce wynosi ono tylko około 6,5 kg na osobę rocznie, podczas gdy w innych krajach europejskich 20 kg! Absolutny rekord biją pod tym względem Japończycy - jedzą średnio aż 40 kg ryb rocznie.
Ze względu na ogromną wartość odżywczą ryby powinny przynajmniej 2-3 razy w tygodniu zastąpić mięso w daniach obiadowych. Białko ryb jest równie wartościowe jak zwierząt rzeźnych, jego ilość zaś waha się od 6 do 19 g/100 g w zależności od gatunku. W jego skład wchodzą wszystkie aminokwasy egzogenne, które są niezbędne do budowy tkanek. Przyswajalność białka ryb wynosi aż 97%!

 

OMEGA 3

Ryby morskie różnią się nieco zawartością składników odżywczych od ryb słodkowodnych: mają m.in. znacznie więcej tłuszczu. Jest to jednak korzystne, zawiera on bowiem niezbędne dla zdrowia wielonienasycone kwasy tłuszczowe z rodziny Omega 3. Kwasy te są wykorzystywane w profilaktyce miażdżycy i choroby niedokrwiennej serca. Należy dodać, że źródłem tych kwasów są tylko ryby morskie, nie możemy ich znaleźć w żadnych innych produktach!
Szczególnie bogate w kwasy Omega 3 są: łosoś, makrela, śledź, halibut, dorsz i tuńczyk. Od zawartości tłuszczu w rybie zależy jej wartość energetyczna. Ryby morskie dostarczają ok. 70-115 kcal/100 g mięsa, słodkowodne zaś 25-75 kcal. Zawierają też wiele cennych składników, m.in. fosfor, selen, magnez, wapń (jedzone ze szkieletem) oraz witaminę D. Szczególnie ważna jest obecność jodu, koniecznego do prawidłowej pracy tarczycy oraz selenu, wykazującego działanie przeciwnowotworowe i przeciwmiażdżycowe.

 

ZDROWE ŚLEDZIE

Najbardziej popularne w naszym kraju są śledzie. Rozróżniamy kilka ich rodzajów: pełnotłustymi nazywamy śledzie mocno solone, poławiane w czerwcu i lipcu, śledzie pełne to ryby zawierające mlecz lub ikrę i poławiane w sierpniu, natomiast śledzie zwykłe poławiane są w okresie tarła (wiosną lub jesienią, w zależności od gatunku). Za najsmaczniejsze uważa się matiasy: młode osobniki, które nie przeszły tarła i nie mają jeszcze ikry i mlecza. Ich mięso jest bardzo delikatne i aby tę cechę zachować, mniej się je soli, ale przez to nie są one zbyt trwałe.
Popularne "śledziki" dostarczają kwasów tłuszczowych z rodziny omega-3, ale też bardzo dużo soli, która może powodować zwiększenie ciśnienia krwi. Zdecydowanie zdrowszym sposobem przygotowywania jest więc gotowanie lub grillowanie śledzi świeżych, nie solonych.